Aalykkeskolens historie

Koldings ældste folkeskole

Aalykkeskolen blev bygget og indrettet efter datidens krav i 1904, således skolen var en mønsterskole og en af byens flotteste bygninger. Det er den måske stadig. Den samlede pris med inventar var 197.536,42 kr. og skolen blev indviet den 27. august 1904. I første omgang var det en drengeskole – Drengeskolen.

I starten bestod skolen af hovedbygningen og drengenes gymnastiksal. I 1956 fik skolen en tilbygning med klasselokaler (3. og 4. klasser samt PLC) og pigernes gymnastiksal til en samlet pris på 1.100.000 kr. Senere blev indskolingsafdelingen bygget i 2004 efter en barak havde været anvendt siden 1973.

100 år efter skolens indvielse blev seneste tilbygning indviet – tankevækkende.

Under 2. verdenskrig var skolen beslaglagt af tyskerne fra september 1943 til maj 1945. Gestapo havde hovedkvarter på Staldgården, hvorfor politisoldater blev indkvarteret på skolen. Ved genopstart af undervisning på skolen efter krigen blev skolen en skole for drenge og piger – Aalykkeskolen.

I 1980’erne var der et faldende børnetal i midtbyen, der medførte at en skole skulle lukke. Valget stod mellem Aalykkeskolen og Riis Toftskole. Det endte med at Riis Toftskole lukkede i 1988.

Næsten hvert år har vi gamle elever, der har 25 eller 50 års jubilæum, som gerne vil se deres gamle folkeskole og mærke lugten fra en svunden tid.

I dag fremstår Aalykkeskolen med ydre rammer fra 1904, men indvendig er skolen gennem-renoveret i alle klasselokaler og næsten alle faglokaler. Det er muligt, at de ydre rammer har patina og gamle elevers indgraveringer i mursten, men indvendig syder det at liv og læring.

Velkommen til Aalykkeskolen – ”Vores skole i centrum”

Collage Aalykkeskolen