Om SFO'en

Aalykke SFO er en del af Aalykkeskolen med ca. 440 elever. SFOen består af ca. 170 børn i aldersgruppen fra 5-10 år, en indskolingsleder, otte pædagoger og to pædagogiske assistenter. Vi har som oftest to eller flere pædagogstuderende tilknyttet institutionen og vi har jævnligt folk i virksomhedspraktik.

Børnene bliver indmeldt i SFO, når de starter i GLO (Glidende Overgang) 1. april, det år de skal starte i 0.kl. GLO varer frem til sommerferien, og til august starter børnene i 0.kl. Børnene kan gå i SFO til og med 31. juli det år de stopper i 3.kl.

Klasseteams:

Til alle klasser i indskolingen, er der tilknyttet en SFO medarbejder, der indgår i årgangens klasseteam. Der er et tæt og udbytterigt samarbejde mellem SFO medarbejderne og lærerne, som er til stor gavn for børnenes trivsel og læring. Der bliver herved og skabt et naturlige bindeled mellem undervisning og fritidstilbud, som er med til at sikre den samlede gode skoledag for det enkelte barn. Der er også tilknyttet SFO personale til vores to 4.kl. Her er der bl.a. fokus på overgangen fra 3. - 4. kl., hvor børnene ikke længere går i SFO. De to personaler, der er tilknyttet 4. kl., er dem der skal have GLO, når de starter 1. april. (I kan se hvem der er tilknyttet de enkelte årgange under: Medarbejdere i SFO)

Når du skal starte i SFO og GLO:

Det er en stor omvæltning at komme fra børnehave til SFO/GLO. Det kan for jer forældre virke uoverskueligt, når små og store børn leger imellem hinanden - særligt i starten. Vi vil selvfølgelig gøre alt hvad vi kan, for at give jeres børn en god oplevelse ved opstarten, så de bliver glade for at være her. GLO er en god måde at lære det hele at kende på, når man starter på Aalykke. Vi opfordrer alle til at vælge GLO til som start på Aalykke.

Vi indbyder jer som familie, til et tæt samarbejde gennem en åben og ærlig dialog, hvor I altid er velkomne til at komme og få en snak.

Det er vigtigt at huske, at SFO-tid er fritid. Her kan jeres barn deltage i forskellige aktiviteter alt efter lyst, men fritid kan også være afslapning, så er det den bløde stol og stille hygge, der trækker, så er det også helt ok.

Foruden de daglige aktiviteter er der selvfølgelig også plads til, og mulighed for at lege. Børnene lærer gennem leg, også selvom legen er ganske uforpligtende, og gennem legen knyttes der ofte nye venskaber. De voksne er altid parate til at hjælpe, hvis der skulle være brug for det. Hvad enten det drejer sig om hjælp til at løse en konflikt eller finde én at lege med, så er det rart og trygt at have en voksen i nærheden.

Som ny i SFOen er det en god ide at læse vores velkomstfolder, hvor der kan findes forskellige praktiske oplysninger om SFOen.

Når dit barn starter i SFO/GLO, skal du huske følgende:
- At udfylde en tilladelsesseddel.
- At meddele følgende: Flytning, nye telefonnumre (ændres på AULA) og hvis der sker ændringer i forældremyndigheden.
- At skrive til klasseteamet på AULA, hvis dit barn er syg eller holder fri.
- At have skiftetøj liggende.
- At skrive navn i alt tøj, sko og legetøj (det gør det lettere at finde tilbage til rette ejermand).

Dagligdagen og årets gang i SFOen:

Når skoledagen slutter, så hentes børnene i klasserne af en medarbejder fra SFOen. Børnene får her at vide, hvilke aktiviteter der tilbydes i SFOen.

I SFO-tiden er der altid en voksen i cafeen. Den 'Praktiske' er den, der har det overordnede overblik på dagen, tager imod beskeder, og det er også den 'Praktiske' man skal sige farvel til. Der er to 'Runnere', der har som hovedopgave at bevæge sig rundt i SFOen, og hjælpe hvor der er behov, samtidig med der føres tilsyn med børnene. Det er også 'Runnernes' opgave at sende børn på de forskellige tidspunkter. Centralt i SFOen hænger vores dagligt opdaterede aktivitetstavle, hvor man kan se hvilke aktiviteter, der foregår rundt i SFOen.

Året igennem byder vi på adskillige traditioner. Vi fejrer julen, holder kræmmermarked, Scenen er Din, filmfestival, Halloween, og hvert år i den første uge af sommerferien, tager alle 2. og 3. klasser på en tre dages koloni. Vi er meget glade for vores årlige traditioner, som både børn og voksne har det rigtig sjovt med.

Fredagscafe:

Hver fredag er der, som en del af frugtordningen, kaffe og kage til børn, søskende og forældre. Dette er en af SFOens grundsten som vi gennem mange år har valgt at holde fast i. Fredagscafeen giver rigtig meget til både børn, søskende, forældre og ansatte. Vi tilbyder dertil en kop kaffe eller te til forældrene. Vi håber rigtig mange af jer vil give jer tid til en hyggesnak med os voksne og de andre forældre. Det er en god start på weekenden, og det er noget børnene sætter stor pris på.

Uddannelsessted:

Aalykkeskolen SFO er også et uddannelsessted, hvorfor vi ofte har pædagogstuderende i huset. Vores uddannelsesplaner kan findes på: Praktikportalen. Her kan de studerende læse mere omkring, hvad vi kan tilbyde vores studerende.

Velkomstfolder

Shape Created with Sketch.

Aktiviteter og traditioner

Shape Created with Sketch.